23 Ocak 2013 Çarşamba

Foucault Sarkacı (Il Pendolo Di Foucault)



ARKA KAPAK YAZISI
Eco' nun ilk romanı olan gülün adı gibi, bu ikinci romanı Foucault Sarkacı da, bildiğimiz roman türlerinden hiçbirine girmiyor. Belki de en uygunu, onu bir "bilim-roman" ya da "eco-roman" diye nitelemek. 

Foucault Sarkacı, çok-katlı, çok değişik düzlemlerde okunabilecek bir roman. bu da, romana değişik açılardan yaklaşmamıza olanak veriyor. 

Foucault sarkacı, kısaca, irrasyonel düşüncenin 500 yıllık tarihinin 500 küsur sayfalık bir serüveni: pozitif bilimin yanı sıra, uzantıları günümüze dek süregelen, gizli bilimlerin, ortaçağı da kapsayan çok uzun bir zaman dilimi içinde bilim-büyü kardeşliğinin öyküsü. Okuyucuların, bu çetin, ama keyifli okuma serüveninden nice hazlar derleyecekleri umuduyla. Çevirmen Şadan Karadeniz' in notu.


Foucault Sarkacı sonunda bitti. Uzun, sancılı, yorucu bir okuma süreciydi. Kitapla ilgili yorumlara baktığım zaman kızıyordum açıkçası ' mutlaka okunmalı' , 'çok sıkıcı' , 'müthiş' gibi yorumlarla karşılaştım ve hiç birinde neden sorusunun cevabı yoktu. Ancak şu anda bende ne yazacağım konusunda kararsızım. Kitabı tavsiye etmeli miyim?  Tabii ki. Sevdim mi? Bayıldım. Anladım mı? Emin değilim. Sanırım bir kez daha okumalıyım ben Foucault Sarkacı' nı. Umberto Eco'nun okuduğum ilk kitabı Foucault Sarkacı. Eco romanında  tapınakçılardan, haşhaşinlerden, kabaladan, giz bilimden, pozitif bilimden, büyücülük ve daha bir çok kavramdan bahsediyor. Casaubon, Belbo ve Diotallevi kahramanlarımız... 
Dan Brown romanlarını okuduğunuz gibi rahat rahat okuyabileceğiniz akıcı bir kitap değil Foucault Sarkacı. Çeviri ödülü almış ancak çeviri beni çok zorladı. Herhalde en sinir olduğum kelime 'kuttören'di. Ritüel gibi bildiğimiz kullandığımız benimsediğimiz bir kelime varken neden? Ah tabi birde sözlük sorunu var ve dipnotlar. Sayfa sonu yerine kitabın sonuna yerleştirilmiş sözlük. En sonunda sözlüğe bakmayı bıraktım ve devam ettim. Kitabı okurken öğrenmek istediğim bir sürü şey oldu. Yavaş yavaş araştıracağım hepsini. 
Her şeyin her şeyle bağlantısı olduğunu anlatıyor Eco. Tarihin sadece bir bakış açısından ibaret olduğunu. Pişmanlığın insanda bir ömür boyu nasıl saplantı haline gelebileceğini anlatıyor. Ve bir plan kurduğunuzda onun sizi bir noktada çok fena haklı çıkaracağını anlatıyor. Ve hikayesini  ironik ve muhteşem bir sonla bitiriyor.
Ve Minnie, Mickey Mouse'un nişanlısıdır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder