21 Mart 2014 Cuma

Titus Groan

Son sayfayı okuyup kitabı kapattıktan sonra başa döndüm ve tekrar okumaya başladım. Bunun farkına vardığımda ilk 100 sayfayı okumuştum bile. Çok etkilendiğim, içimde bir şeylere dokunan, çok sevdiğim ya da defalarca okumak istediğim bir sürü kitap var.  Ama Gormenghast farklı bir etki bıraktı üstümde, garip... Onu tanımlayabileceğim en iyi kelime tuhaf, garip sanırım ve gotik. Mervyn Peake'in aynı zamanda çizen biri olduğu o kadar belli ki... Okuduğunuz her satır büyüleyici bir tablo halini alıyor. Çok uzun bir süredir okunmayı bekliyordu Titus Groan. İthaki seriyi tamamlar diye bekledim uzun bir süre,onlardan ses çıkmayınca Gormenghast Triology'i şans eseri bulup aldım. Tabi içten içe hala 2. kitap çevrilir diye bekliyordum. 3 yıl geçti insaf yani İthaki neden bu kitabı çevirmiyorsunuz ki?


"Gormenghast'i herhangi bir edebi tarza dahil etmek eşsiz niteliklerinin çokluğu sebebiyle güç. Kolaylık adına bu üçlemeyi gotik yazın olarak nitelendirebiliriz; ama tıpkı ona adını veren şato gibi devasa olan, uçsuz bucaksız labirentlerle dolu bu yapıtın her sayfasına damgasını vuran özgünlük bizi bu kolaycılığa kaçmanın hazzından mahrum bırakacaktır. Çünkü Gormenghast'ta bir gotik-fantastik yapıttan beklenebilecek bir tema bulamayız. Tersine bizi bir girdap gibi içine çekip sersemleten karmaşık olaylar zincirinde, Dickensvari karakterlerin absürd gülünçlüğü, bin yıllık Gormenghast'in Kafkaesk atmosferiyle dengelenirken sarıcı bir gündelik gerçekliğe bürünür. Bu karakterleri tuhaf, komik, hatta fantastik bulabiliriz; ama acıları, hırsları ve tutkuları son derece gerçektir." Dost Körpe böyle anlatıyor Gormenghast'i.
Gormenghast'ta garip yaratıklar, büyü, büyücüler, elfler, cüceler, kılıçlar, ejderhalar yok. Yeni doğan bir bebek, kedileriyle ve kuşlarıyla meşgul bir kadın, kitaplarını çok seven bir adam, özgür bir kız, uşak, aşçı, doktor ve kadim bir şato var. Hepimiz gibi ama hiç birimize benzemeyen karakterler... Karanlık, gizemli, fantastik bir dünya Gormenghast diyarı...
Okuyun, okuyun, okutun...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder