24 Aralık 2013 Salı

Çalıkuşu

Çalıkuşu için ne zaman yorum yapılsa, idealist bir köy öğretmeninin hikayesi dendiğini görürüm. Oysa Çalıkuşu kalbi kırılmış, aşık, genç bir kızın ayakta durmaya çalışmasının hikayesidir. Kamran'ı unuttuğuna kendini inandırmaya çalışmasının hikayesidir. En güzel, en etkili aşk romanıdır Çalıkuşu. Yıllardır her okuyuşumda beni derinden etkileyen tertemiz bir aşkı anlatır. Bu arada yaşımın 30'u geçtiği düşünülünce kaç defa okudum kim bilir. 


Çağan Irmak harika filmler çeker, içimde derinlerde bir yerlere fena dokunur. Babamı kaybetmiş olmam ve aslen Giritli olmam daha fena acıtır canımı Çağan Irmak imzalı bir şeyler izlerken. Ama Kamran onun anlattığı kişi değildir bana göre. Kırılgandır, zariftir, hassastır Kamran. Feride ise tüm kırılganlığını, eksikliklerini, acılarını hırçınlığının ardına gizler. Sonra minik Munise girer hayatına, kalbindeki boşluğu doldurur Çalıkuşu'nun. Çalıkuşu'nu mutlaka okuyun demiyorum çünkü zaten okumuşsunuzdur ama camın önünde elinizde çayınızla bir kez daha okuyun bence. Ben Çalıkuşu'nu okurken kar yağıyordu Ankara'da sanırım bu yıl göreceğim ilk ve son kardı.
Bu arada bir sahne var aklımda Çalıkuşu'nda olduğunu düşünüyordum ama başka bir Reşat Nuri kitabından hatırlıyorum galiba. Esas kız kuzeni ile kocasının kuzeni belki de, otururken sobadan zehirlenirler ve haklarında alakasız bir sürü dedikodu olduğu ortaya çıkar. Ardından kız yine başka kasabalara sürüklenir. Birde üvey kızı vardır çok sevdiği, arkadaşı gibi olan. Hatırlayan varsa bana yardımcı olabilir mi?
Çağan Irmak'ın Kamran'ını sevmedim diyorum da iyi ki Çalıkuşu dizi olmuş. Müjde Ar'ın Feride olduğu Çalıkuşu elbette çok güzeldi ancak yeni dizi sayesinde o kadar çok kişi Çalıkuşu'nu okudu ki. Benim kitabım bile elden ele dolaştı, bir sürü arkadaşım okudu hatta klasiklere burun çeviren minik kuzenim bile bayıla bayıla okudu. Konuyu çok dağıttım ama gelen mailler için tekrar çok teşekkür ederim , taşınmayı başardık sonunda. Tekrar Egeli oldum ancak evimiz bir türlü yerleşmediği ve henüz internetim bağlanmadığı için yazamıyorum. Okuma Şenliği ve Yazar Ayları etkinliklerinden kaytardığımı düşünmeyin elimden geldiğince çok okumaya çalışıyorum, yavaş yavaş hepsini yorumlayacağım.





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder